Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека"
центр інформаційного та комунікативного забезпечення потреб в освіті і самоосвіті, в профорієнтації, в духовному, емоційному, естетичному розвитку педагогічних працівників.
Інформаційна сторінка - актуально для педагогів-дошкільників
Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Катерини Крутій, док. пед. н., Ірини Деснової, к. пед. н. «Ігрова діяльність, дитяче експериментування і STREAM-освіта» ( Крутій Катеририна, Деснова Ірина. Ігрова діяльніст, дитяче експериментування і STREAM-освіта [Текст] / К. Крутій, І. Деснова // Дошкільне виховання. - 2022. - № 5. - С. 4 - 9).
Останнім часом в усьому світі помітна тенденція до скорочення та збіднення ігрової діяльності дошкільнят. Нині війна загострила цю проблему в українському дошкіллі. Тож відновлюючи освітній процес у дитячих садках, педагоги мають відвести в ньому чільне місце грі й дитячому експериментуванню. У поданій статті авторки переконливо обґрунтовують цю позицію і пояснюють, як досягти мети.
Ігрова депривація дошкільнят. Одна із причин зниження ігрової активності дітей пов’язана з розпадом природного шляху формування гри: коли вихователь дотримується стереотипного уявлення про гру як регламентований процес, не має уявлення про те, якою вона має бути на кожному віковому етапі дошкільного дитинства.
Дитяче експериментування - другий провідний тип діяльності дошкільника. Психолог М.Подьяков доводить, що: дитяче експериментування впродовж дошкільного дитинства посідає не менш «провідну» позицію, ніж ігрова діяльність. На думку авторів статті, варто підтримати його ідею про те, що в надрах ігрової діяльності перед початком навчальної зароджується новий тип провідної діяльності - дитяче експериментування. А це радикально змінює уявлення про умови, цілі та цінності в організації дитячого життя. Дитяче експериментування - діяльність, спрямована на пошук об’єктивної інформації про устрій світу шляхом самостійного практичного експериментування з об’єктами дослідження. .Отже, дитяче експериментування як провідний тип діяльності сприяє розвиту пізнавальних потреб дошкільників, полегшує оволодіння методом наукового пізнання в процесі пошукової діяльності і є частиною STREAM-освіти, активно сприяючи формуванню дослідницьких умінь дітей.
Вільна гра в довкіллі й STREAM. Роль педагога у STREAM-освіті Залежно від задатків і здібностей дитини, її соціокультурного досвіду, способів моделювання світу педагог може стимулювати її активність, створювати освітні ситуації-провокації тощо. Педагоги мають стати «науковцями в дії»: досліджувати, розв’язувати проблеми та виявляти дивовижне разом з дітьми.
Ігри в довкіллі - неструктурована гра у природних умовах, що передбачає активну взаємодію дитини з природою. Ігри в довкіллі - вельми ефективний спосіб упровадити складники STREAM - науку, технології, навчання грамоти та розуміння прочитаного, інженерію, мистецтво і математику - в дошкільну освіту. Ці складники мають спільні зв’язки та практики, тому незалежно від можливостей діти готові, бажають і можуть брати участь у STREAM-діяльності..
STREAM-ігри просто неба. Варіанти ігор у довкіллі: гра-спостекреження (за рослинами, хмарами і т. д.); гра з урахування особливостей місцевості та конкретного місця (прогулянки по лісу, парку і т. д.); будівельна/творча гра: стругання, розпилювання дерева, будівництво тунелів, мостів і т. д); гра-відкриття (використання цифрового мікроскопа, експерименти з природними ресурсами, спостереження за поведінкою комах та тварин як спосіб глибоко замислитися про довкілля); сенсорна гра - стимуляція органів чуття дітей та спонукання їх до усвідомлення тіла через привернення уваги до довкілля та поглиблення зв’язків з природою; уявна гра: гра-вигадка, гра-фантазія, удава, драматична гра; «повільна гра» - надання дітям часу і можливостей для стійкої, неспішної безперервної гри, включно з вільною грою та творчістю.
Висновок: сподіваємось що всі педагоги приділятимуть належну увагу для ігрової діяльності та дитячого експериментування.
Підготувала Оксана Северин