Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівська обласна науково-педагогічна бібліотека"
центр інформаційного та комунікативного забезпечення потреб в освіті і самоосвіті, в профорієнтації, в духовному, емоційному, естетичному розвитку педагогічних працівників.
«Вчителеві-предметнику»: анотовані інформаційні огляди періодики Львівської обласної науково-педагогічної бібліотеки
Учителеві-предметнику
(тижнева оглядова інформація літератури 7-13 грудня 2020 р.)
«З питань методики викладання навчальних предметів у загальноосвітній школі»
Українська мова
Сокур, Анжела. Н та НН у прислівниках [Текст] : українська мова: 7 клас / А. Сокур // Українська мова і література в школах України. - 2020. - N 10. - С. 34-35.
Презентовано розробку навчального заходу з української мови для 7-го класу. Цільові засади уроку: повторити вивчене про прислівник, ознайомити школярів з особливостями написання однієї та двох н у прислівниках; формувати ключові й предметні компетентності; розвивати навички парної та групової роботи; сприяти творчій реалізації учнів; формувати потяг до прекрасного. Обладнання до навчального заходу з української мови: роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, підручник О. П. Глазової. За типологічними ознаками представлений навчальний захід є уроком засвоєння нових знань та формування компетентностей.
Старинська, Галина. Риторика. Публічний виступ [Текст] / Г. Старинська // Українська мова і література в школах України. - 2020. - N 10. - С. 23-26. – Бібліогр.: 3 назви.
Вміщено конспект навчального заходу з української мови з розвитку риторичних умінь. Мета заходу: дати поняття про виражальні засоби риторики; навчити складати виступ відповідно до правил риторики; розвивати навички взаємонавчання та самонавчання; заохочувати до здорового способу життя. Обладнання до уроку: мультимедійні засоби, схеми, таблиці. За типологічними характеристиками поданий навчальний захід є творчою лабораторією. Упродовж вказаного заходу школярів чекає термінологічний диктант і тести на повторення теоретичного матеріалу, демонстрування слайдів презентації «Аристотель і Платон – видатні вчителі ораторського мистецтва» (в рамках перевірки підготовленого раніше індивідуального домашнього завдання), інтерв’ю з видатними ораторами в історії – Демосфеном і Платоном (в якості заздалегідь підготовленого домашнього групового завдання у вигляді інсценування), складання виступу у формі роботи групами (усього – три групи), формулювання основних принципів побудови виступу, та ін.
Шкавро, Володимир. Тестові завдання з культури мовлення [Текст] / В. Шкавро // Українська мова і література в школах України. - 2020. - N 10. - С. 19-22.
Як відомо, сучасний тестовий формат із використанням комп’ютера та Інтернету мають свої переваги, зокрема можливість отримувати завдання в електронному вигляді з електронних баз комп’ютера чи напряму з платформ. Окрім того, тестовані можуть бути присутні реально чи віртуально (в аудиторії чи дистанційно), а завдання можуть створювати як за традиційними, так і за інноваційними видами. У поданій публікації дібрано різновекторні завдання з культури мовлення. Зокрема, це – завдання із вибором однієї правильної відповіді, завдання із вибором трьох (із шести) вірних варіантів, завдання із відкритою відповіддю, завдання на встановлення відповідності, а також завдання з вибором відповіді із дужок.
Фізика
Братошевська С. В. розвиток засобів зв’язку [Текст] : урок-семінар. 11 клас / С. В. Братошевська // Фізика в школах України. - 2020. - № 21-22. - С. 41-47.
Мета поданого представленого уроку: систематизація знань учнів про сучасні засоби зв’язку; формування уявлення про розвиток засобів зв’язку в Україні, у Миколаївській області; виховання почуття гордості за свою країну, учених, які зробили свій внесок у розвиток засобів зв’язку. У ході уроку виконуються вправи «Три настрої», Чарівна скринька», «Мікрофон». Учні також слухають окремі повідомлення учнів та доповідь «Сучасний стан радіомовлення в Миколаєві».
Кирич І. В. Екологічні аспекти акустики. Вплив вібрацій на живі організми [Текст] : урок-конференція. 9 клас / І. В. Кирич // Фізика в школах України. - 2020. - № 21-22. - С. 34-41.
Автор презентує хід уроку-конференції для учнів 9 класу. У ході уроку учні з’ясовують вплив вібрацій на живі організми, дістають уявлення про значущість екологічних проблем у галузі акустики: знайомляться з результатами неправильного користуванням плеєра, розкривають значення музики в музичній терапії, дізнаються про негативний вплив шумів на людину і засоби боротьби з шумами; формують комунікативну, інформаційну та соціальну компетенцію. У ході уроку учні слухають повідомлення доповідачів «Гучна музика-злочинець», «Джерело шуму - транспорт», «Музика і психологія».
Ржепецький В. П. Рух тіла під дією кількох сил [Текст] / В. П. Ржепецький,, В.А. Слюсаренко, Л. В. Балабаєва // Фізика в школах України. - 2020. - № 21-22. - С. 51-57.
У статті автори розглядають методику розв’язання задач, у яких на тіла діють різні сили - сили тяжіння, сила тертя, сили натягу, сили реакції опори, виштовхувальна сила тощо. Якщо в кінематиці описують рух тіл без розгляду причин, які його зумовлюють, то в динаміці вивчають причини цього руху під дією прикладених до тіла сил, характер їхньої взаємодії. Пряма задача динаміки вимагає встановлення закону руху тіла за заданими силами, що діють на тіло. Обернена задача динаміки полягає у визначенні невідомої сили, що діє на тіло, за відомим законом його руху.
Біологія
Гурова Н. І. Система уроків з теми «Опора і рух» [Текст]: 8 кл. / Н. І. Гурова// Біологія: наук.-метод. журн. - 2020. - № 31/33. - С. 26 - 43.
Подається розробка теми «Опора і рух» (8 клас). Пропонуються методичні розробки уроків: «Будова і функції опорно-рухової системи. Кісткова та хрящова тканина. Розвиток кісток»; «Будова скелета людини. Сполучення кісток»; «М’язи. їхня будова і функції. Основні групи м’язів»; «Робота м’язів та причини їхньої втоми»; «Вікові особливості опорно-рухової системи. Вплив фізичних вправ на опорно-рухову систему людини»; «Перша допомога в разі ушкоджень опорно-рухової системи»; «Опорно-рухова система».
Кравченко Л. П. Біологічні диктанти в системі контролю на уроках біології [Текст] / Л. П. Кравченко // Біологія: наук.-метод. журн. - 2020. - № 31/33. - С. 7 - 25.
Контроль знань та вмінь учнів є важливою ланкою навчального процесу. У методичній літературі прийнято вважати, що контроль є так званим «зворотним зв’язком» між учителем та учнем, тим етапом навчального процесу, коли вчитель отримує інформацію про ефективність вивчення предмета. Від правильної постановки контролю часто залежить успіх навчання. У статті розглядається біологічний диктант як форма письмового контролю знань і вмінь учнів. Він являє собою перелік питань, на які учні повинні дати негайні й короткі відповіді. Саме стислість відповідей диктанту відрізняє його від інших форм контролю. За допомогою біологічних диктантів можна перевірити обмежену сферу знань учнів. В статті подаються методичні орієнтири та приклади різних типів диктанту (7 - 8 клас), а саме: «Закінчи фразу; «Правильно чи неправильно»; «Графічний диктант»; «Вибірковий диктант»; «Диктант-таблиця».
Латишенко Л. А. Завдання-роздруки до теми «Структура клітини» [Текст] / О. О. Фейгін // Біологія: наук.-метод. журн. - 2020. - № 31/33. - С. 44 - 60.
Подаються завдання-рорздруки на такі підтеми: «Історія вивчення клітин. Методи дослідження клітин»; «Структура еукаріотичної клітини»; «Цитоплазма та її компоненти. Одномембранні та безмембранні органели клітин»; «Цитоплазма та її компоненти. Одномембранніі та без мембранні органели клітин»; «Двомембранні органели клітини. Ядро, його структурна організація і функції»; «Типи клітин та їх порівняльна характеристика»; «Робота з мікроскопом. Лабораторна робота»; «Тематичний контроль з теми «Структура клітини».
Фейгін О. О. Таємниці пандемій. Що дивного і незвичайного приховує перша пандемія в історії нашого століття? [Текст] / О. О. Фейгін // Біологія: наук.-метод. журн. - 2020. - № 31/33. - С. 61 - 79. - Бібліогр.: 5 назв.
Чим відрізняється пандемія короновірусу від інших вірусних епідемій? Чому в різних країнах хвороба має свої особливості? Як проявляються симптоми захворювання в різних вікових групах і до чого це призводить? Чи існують ліки від корона вірусу? Звідки з’являються повторні сплески епідемії? Ці та багато інших подібних питань автор розглядає з точки зору сучасної науки, розкриваючи перед читачами дивовижний світ мікробіології. Матеріали стануть у нагоді вчителю біології у підготовці уроків біології.
Історія
Киридон Алла. Російська Православна Церква в Україні на завершальному етапі Першої світової війни [Текст] / А. Киридон // Історія в рідній шк. - 2020. - № 5. - С. 27 - 33. - Бібліогр.: 44 назви.
Сучасні події релігійного життя і релігійних процесів в Україні, насамперед створення єдиної Православної Церкви України і отримання томоса про автокефалію від Вселенського Патріархату, помітно актуалізували релігійну тематику. Це має безпосереднє відношення до історії православ’я в Україні на різних етапах розвитку. Особливо значення належить релігійним процесам під впливом Першої світової війни і Української революції 1917- 1921 рр. Пропонована публікація із рубрики «Наука - вчителеві», яка й стане у нагоді вчителеві у підготовці уроків історії України.
Письменна Катерина. Упровадження НЕПу в УСРР [Текст] / К. Письменна // Історія в рідній шк. - 2020. - № 5. - С. 42 - 49.
Публікація із рубрики «Практика. Досвід» пропонує методичну розробку уроку історії України. Його мета: ознайомити учнів із періодом НЕПу в Україні; визначити передумови і розкрити умови, в яких відбувався перехід до «нової економічної політики», з’ясувати причини виникнення цього процесу, складові, наслідки й особливості НЕПу в Україні; порівняти політику «воєнного комунізму» і НЕП; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння давати оцінку історичним подіям, аналізувати та формулювати висновки, а також висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними документами та історичною картою, формувати цікавість до минулого Батьківщини і небайдужість до економічних негараздів країни.
Скрябін О. Традиції кадетського корпусів України у ХІХ - на початку ХХ століття [Текст] / О. Скрябін // Історія в рідній шк. - 2020. - № 5. - С. 21 - 26. - Бібліогр.: 23 назви.
Проведено історичний аналіз становлення та розвитку різнопланових традицій в кадетських корпусах на теренах України, що діяли за часів Російської імперії у ХІХ на початку ХХ століть. Автор розподіляє традиції за групами на бойові, навчально-виховні, побутові і взаємин. Для розкриття сутності традицій наведено історичні приклади їх використання. Матеріали можуть стати корисними учителям у навчально-виховному процесі на уроках історії.
Підготували бібліографи: Туркало О. М., Ковпак В. О., Северин О. П.